zaterdag 10 november 2012

Maïzena of gommakoekjes

Vandaag een nieuwe recept voor koekjes uitgeprobeerd. Super simpel en ook nog eens voordelig.

Het is een Surinaams recept, er zijn verschillende varianten te vinden op het web. Ik gebruikte het recept dat ik vond op surirecepten.nl. De smaak is heerlijk, het voelt wat klef in de mond, maar dat hoort zo. Erg lekker met een pot thee. Onze meiden vonden het de lekkerste koekjes die ze ooit op hadden...



In plaats voor de suikermuisjes (gluten) die in elk recept genoemd worden gebruikte ik glutenvrij gekleurd suiker strooisel. De volgende keer halveer ik de ingrediënten, de hoeveelheid hieronder is voor 2 bakplaten vol. Een mespuntje bakpoeder zou ze luchtiger maken.

Ingrediënten
350 gram maizena
150 gram roomboter
150 gram witte suiker (ik gebruikte nu bastertsuiker, volgende keer gewone suiker proberen)
2 eieren
1 theelepel vanille essence
Gekleurd suiker strooisel

Bereidingingswijze:
Mix de zachte roomboter en suiker. Voeg de essence en eieren toe. De maïzena (al roerend) beetje bij beetje toevoegen. Ik gebruikte een spuitpistool om de koekjes op bakpapier te spuiten, ze lopen nog uit, dus niet te dicht op elkaar. In andere recepten worden er balletjes gedraaid, die op de bakplaat met een vork wat plat geduwd worden. Strooi wat suiker strooisel over elk koekje. Verwarm de oven op 180C. Plaats de plaat in de oven. Na 15 minuten zijn ze gaar.  Ze mogen niet bruin worden. Afgekoeld zijn ze het lekkerst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten